Office App Award Winner

Rechtsgeldigheid van de elektronische handtekening

Manon Wijnhoven -

Steeds meer organisaties en instellingen stappen over op de elektronische handtekening vanwege de grote efficiëntie voordelen. Maar welke verschillende vormen kan deze handtekening aannemen en is de elektronische handtekening wel even rechtsgeldig als de ‘natte’ handgeschreven handtekening?

Verschillende elektronische handtekeningen

In tegenstelling tot de handgeschreven handtekening kent de elektronische handtekening drie verschillende vormen.

1. De eenvoudige elektronische handtekening
Dit is de meest eenvoudige variant. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een handtekening op papier die is ingescand en vervolgens als afbeelding onder een brief of e-mail geplaatst wordt.



2. De geavanceerde elektronische handtekening
De geavanceerde elektronische handtekening wordt ook wel de digitale handtekening genoemd. Bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van twee codes die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden: een publieke en een private sleutel. Deze sleutels zijn uniek voor een persoon. Welke publieke sleutel bij welke persoon hoort, wordt door een certificatiedienstverlener vastgelegd in een digitaal certificaat. De betreffende persoon kan vervolgens een elektronisch bestand ondertekenen met zijn private sleutel. De ontvanger van dit bestand kan met de bijbehorende publieke sleutel verifiëren of het bericht ongewijzigd is en afkomstig van de bezitter van de bijbehorende private sleutel.

3. De gekwalificeerde elektronische handtekening
Een gekwalificeerde elektronische handtekening is een handtekening met een gekwalificeerd certificaat. Zo'n certificaat is een digitaal bestand dat aan het oorspronkelijke document is toegevoegd. Er zijn speciale instanties die certificaten uitgeven, de zogeheten certificatiedienstverleners. De Nederlandse overheid maakt gebruik van een certificaat dat wordt uitgegeven door Public Key Infrastructure (PKI)-overheid.

Zijn elektronische handtekeningen rechtsgeldig?

Maar hoe zit het met de rechtsgeldigheid van deze handtekeningen? De Tweede Kamer heeft een richtlijn opgesteld voor elektronische handtekeningen. Deze richtlijn bepaalt dat een geavanceerde elektronische handtekening, die gebaseerd is op een gekwalificeerd certificaat, is aangemaakt met behulp van een veilig middel. Deze handtekening voldoet dan aan de wettelijke eisen die gelden voor handtekeningen en is dus even rechtsgeldig als een handgeschreven handtekening.

Doordat de geavanceerde elektronische handtekening een wiskundig gegenereerde unieke code heeft, waarmee gecontroleerd kan worden of het document origineel en onveranderd is, is vervalsing vrijwel onmogelijk. Daarmee voldoet de geavanceerde elektronische handtekening in bijna alle gevallen aan wet- en regelgeving.

De hierboven benoemde ‘eenvoudige elektronische handtekening’ is rechtsgeldig indien de betrouwbaarheid van de zender voldoende vaststaat. Een voorbeeld hiervan is e-mail binnen een bedrijf.

Geavanceerde en gekwalificeerde handtekening overal in de EU rechtsgeldig

eIDAS (Electronic Identities And Trust Services) is een EU verordening "betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt". Met eIDAS worden de uiteenlopende vormen van digitale handtekeningen en digitale transacties door lidstaten wederzijds erkend. eIDAS borgt dus dat in alle EU-landen dezelfde wetgeving geldt als het om elektronische handtekeningen gaat. In alle EU-landen zijn vanaf 1 juli 2016 de geavanceerde, zoals die in e-UUR, en gekwalificeerde elektronische handtekeningen volledig rechtsgeldig. Deze digitale handtekeningen hebben dan overal dezelfde volledige rechtsgeldigheid als een ‘nat geschreven’ handtekening.

Wanneer gebruik je een eenvoudige elektronische handtekening?

De eenvoudige elektronische (gescande) handtekening is niet zo veilig als haar papieren variant. De eenvoudige elektronische handtekening voldoet dan ook niet aan lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, in tegenstelling tot de geavanceerde en gekwalificeerde elektronische handtekening.

Hoewel veel organisaties en instellingen overstappen op de elektronische handtekening wordt een ‘natte’ handtekening soms ook nog toegepast, bijvoorbeeld voor een persoonlijke boodschap. De handtekening kan waardevol zijn indien een burger bijvoorbeeld 100 jaar wordt en een brief van de burgemeester ontvangt welke een persoonlijke ondertekening bevat. De ‘persoonlijke touch’ die de handgeschreven handtekening toevoegt kan daarmee emotionele waarde geven aan een document. Het zetten van deze handtekeningen vraagt echter wel om extra handelingen en daarvoor kan een eenvoudige elektronische handtekening een uitkomst bieden. Deze lijkt handgeschreven, maar je voegt deze eenvoudig digitaal toe zonder extra handelingen te hoeven uitvoeren.

Zelf met een elektronische handtekening aan de slag?

Met iWRITER kun je eenvoudig binnen je vertrouwde Office omgeving handtekeningen en certificaten toevoegen. Om ervoor te zorgen dat alle digitale handtekeningen, parafen en certificaten authentiek zijn, kan de gebruiker zelf één of meerdere afbeeldingen van parafen en handtekeningen maken. Maak je gebruik van een touchscreen, dan kun je een handtekening direct op het scherm plaatsen en invoegen.

Zelf de voordelen ervaren? Probeer dan gratis en vrijblijvend de iWRITER demo.



Rechtsgeldigheid van de elektronische handtekening