Office App Award Winner

Sjablonen gebruiken in Excel

Casper van der Schaft -

Excel van Microsoft is hét populairste rekenprogramma voor administratieve doeleinden. Het programma is laagdrempelig, maar biedt tegelijkertijd uitgebreide functionaliteiten om virtueel alle mogelijke berekeningen met cijfers te doen. Het kan echter tijdrovend zijn om een rekenschema in Excel te maken en dan hebben we het nog niet gehad over de opmaak. Gelukkig zijn er veel Excel sjablonen/templates gratis beschikbaar die je gelijk kunt overnemen om er zelf mee aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dit? En hoe kun je zelf sjablonen maken?

Gebruik bestaande Excel sjablonen

Facturen, planningen, kalenders of een budgetoverzicht nodig? Wanneer je met Excel sjablonen werkt kun je al deze voorbeelden gratis van Office.com downloaden in Excel. Om gebruik te maken van deze mogelijkheid ga je naar Bestand > Nieuw > Office.com-sjablonen. Een voorbeeld van het gewenste sjabloon kun je bekijken door simpelweg een sjabloon te selecteren uit één van de mappen of via de zoekoptie.

Als beginnend maar ook als ervaren gebruiker van Excel kun je je werk eenvoudig versimpelen door het toepassen van Excel sjablonen. Met behulp van sjablonen kun je gebruik maken van ingewikkelde formules, diverse opmaak stijlen en andere Excel mogelijkheden zonder dat je hier zelf mee bekend hoeft te zijn.

Zelf een Excel sjabloon maken

Wanneer je je weg binnen Excel gevonden hebt of als je behoefte hebt aan een Excel werkmap die past bij jouw persoonlijke behoeften, kun je ervoor kiezen om zelf templates of sjablonen maken. Het opslaan van een werkmap als sjabloon is vrij eenvoudig:

1. In Excel 2010 en 2013 klik je op Bestand > Opslaan als. In Excel 2007 klik je op de Office knop en daarna op Opslaan als.
2. Typ in het Opslaan als venster achter Bestandsnaam de gewenste naam voor jouw sjabloon, zodat je deze eenvoudig terug kunt vinden.
3. Kies onder Bestandsnaam, achter Opslaan als, de extensie *xltx (Excel sjabloon) en klik op Opslaan om het bestand als sjabloon op te slaan.

Heb je deze stappen doorlopen, dan kun je in het vervolg bij het openen van een nieuwe werkmap, kiezen voor Mijn sjablonen. In deze lijst verschijnen dan jouw zelfgemaakte Excel templates. Wie regelmatig deze optie gebruikt zal al snel ontdekken dat hoewel sjablonen tijd besparen, het maken van de sjablonen ook veel tijd en energie kan kosten.

Professioneel Excel sjablonen creëren

Ben je een intensief Excel gebruiker of wil je net iets meer uit je sjablonen halen? Met de invoegtoepassing van iWRITER kun je eenvoudig en snel Excel sjablonen opbouwen in de juiste huisstijl opmaak. Doordat de Excel sjablonen centraal beheert kunnen worden, kun je de sjablonen eenvoudig aanpassen en deze aanpassingen direct organisatiebreed doorvoeren zodat alle medewerkers altijd over de laatste versie beschikken. Zo verzeker je jouw organisatie van het waarborgen van kwaliteit en consistentie in het gebruik van Excel.

Sjablonen gebruiken in Excel